Straciła wszystkie oszczędności

Ponad 33 tys. złotych straciła 71-latka podczas inwestycji w akcje jednej z firm. Kobieta padła ofiarą manipulacji ze strony przestępców, podających się za konsultantów platformy inwestycyjnej. Poprzez zainstalowanie oprogramowania do zdalnego dostępu pulpitu, seniorka umożliwiła dostęp do bankowości internetowej oszustom, którzy wypłacili z jej konta wszystkie oszczędności.

 

– Uzyskiwanie danych personalnych lub danych do logowania poprzez wprowadzenie w błąd lub za pomocą specjalnego oprogramowania, to bardzo częste sposoby działania oszustów – mówi asp. szt. Anna Długosz, oficer prasowy KPP w Jarosławiu. – W taki sposób swoje oszczędności straciła mieszkanka gminy Pruchnik – dodaje.

Do oszustwa na 71-letniej seniorce, doszło kilka dni temu. Do kobiety zadzwonił mężczyzna, który mówił „nieczysto, trochę z dziwnym akcentem” i zaoferował jej inwestycję w akcje jednej ze spółek. Ponieważ zysk miał być pewny, a mężczyzna wypowiadał się rzeczowo, kobieta przystał na tę ofertę i przelała kwotę 850 zł na wskazane telefonicznie konto bankowe.

Po dokonanej płatności 71-latka prowadziła rozmowy telefoniczne z rzekomi konsultantami przez kilka dni. Rozmówcy zapewniali ją o dużych zyskach i legalności inwestycji. Nakłonili seniorkę do zainstalowania aplikacji swojego banku na telefonie, aby nie musiała chodzić do banku i wszystko robić na telefonie. W trakcie jednej z rozmów „profesjonalny analityk” polecił kobiecie zainstalowanie na telefonie programu do zdalnego dostępu pulpitu. Mieszkanka gminy Pruchnik nie podejrzewając podstępu, postępowała zgodnie z poleceniami. Po zainstalowaniu aplikacji i zalogowaniu się do bankowości internetowej, oszuści przechwycili login i hasło bankowe, tym samym wyczyścili konto bankowe kobiety z którego wypłacili kwotę ponad 33 tys. złotych.

 

Policjanci apelują o ostrożność podczas tego typu inwestycji. Pierwszy kontakt z ofiarą następuje zwykle przez e-mail, telefon lub komunikator tekstowy. Oszuści nakłaniają do zainstalowania programu do zdalnego dostępu pulpitu i zalogowanie na konto bankowe. Jeśli „konsultant” proponuje nam zainstalowanie takiego oprogramowani, możemy być pewni, że to oszustwo.

EK/KPP