Kolejny odcinek Pogórzanina otwarty

W sobotę, 5 sierpnia odbyła się pierwsza po rewitalizacji podróż Przeworską Kolejką Wąskotorową ,,Pogórzanin”. Wąskotorówka pokonała odcinek Kańczuga – Łopuszka Wielka. Pasażerowie mogli podziwiać legendarny parowóz Px48 – 1920 sprowadzony ze Środy Wielkopolskiej. Stało się możliwe dzięki współpracy z miejscową kolejką powiatową. – Bilety rozeszły się jak świeże bułeczki – mówią z uśmiechem pracownicy Powiatowego Zarządu Dróg w Przeworsku.

 

– Sobotnie popołudnie upłynęło w doskonałych nastrojach mimo lekkich zawirowań pogodowych. Pasażerów było pełno – mówią pracownicy zarządzającego kolejką PZD w Przeworsku. Podczas postoju można było zobaczyć nowo wyremontowany dworzec w Kańczudze oraz spędzić miło czas nad zalewem w Łopuszce Małej.

Ciekawą atrakcją dla podróżnych był parowóz Px48 – 1920. – W latach 1964 – 1967 jeździł po Przeworsku. Dziś ponownie u nas gości, będzie kursował do 18 sierpnia. Stało się możliwe dzięki współpracy ze Średzką Koleją Powiatową – relacjonują władze Powiatu Przeworskiego.

 

Powiat przeworski inwestuje w turystykę

Przeworska Kolejka Wąskotorowa ,,Pogórzanin” jest najpopularniejszą atrakcją turystyczną powiatu przeworskiego. Trasa przebiega przez dwie malownicze krainy geograficzne -Podgórze Rzeszowskie i Pogórze Dynowskie. Ze względu na różnorodność terenów rolniczych i łąkowo-leśnych uznawana jest za najbardziej malowniczą wśród polskich kolejek wąskotorowych. Dzięki staraniom Powiatu Przeworskiego kolejka doczekała się rewitalizacji swojej linii i dostała drugie życie.

Niedawno zakończył się drugi kwartał prac w ramach rewitalizacji Kolei Dojazdowej Przeworsk Wąskotorowy – Dynów. – Przez ten okres kontynuowano wykonanie subwarstwy tłucznia, na której montowano tor kolejowy na podkładach drewnianych, jak i strunobetonowych. Na części torowiska wykonano balastowanie tłucznia oraz systematycznie po tej czynności tor jest regulowany w planie i profilu do projektowanej osi. Na stacji w Kańczudze są już ułożone wszystkie tory i rozjazdy, w tym jeden tor jako ekspozycyjny, z różnego rodzaju elementów nawierzchni torowej używanej od czasu rozpoczęcia eksploatacji kolejki. Również na tej stacji wykonano zasypanie międzytorza klińcem. Wzdłuż toru szlakowego kończone są roboty związane z odwodnieniem torowiska tj. rowy ziemne oraz prefabrykowane korytka betonowe. Kolejne przejazdy kolejowo – drogowe zyskały nową nawierzchnię przejazdową – mówi starosta przeworski Bogusław Urban.

Obecnie trwają prace na odcinku od Manasterza do Jawornika Polskiego. To nie koniec niespodzianek. W najbliższą niedzielę, 13 sierpnia odbędzie się uroczyste otwarcie nowo wyremontowanego dworca w Kańczudze. Będzie kolejnym odnowionym budynkiem zaraz po stacji Przeworsk Wąski.

DB