Epidemia wrzuciła nas do Internetu

– Obserwujemy, że coraz młodsze dzieci poruszają się swobodnie w świecie technologii informacyjnej – mówią: Alicja Halejcio i Joanna Starzecka, pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jarosławiu, autorki programów popularyzujących zasady bezpiecznego poruszania się w świecie wirtualnym.

Od ponad dekady Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Jarosławiu, w ramach współpracy z placówkami oświatowymi, prowadzi warsztaty na temat zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.

– Ich uczestnicy podkreślają korzyści płynące z Internetu oraz możliwości mediów społecznościowych. Młodzież zna i rozumie wymogi wzajemnie szanującej się komunikacji w sieci – zauważa Alicja Halejcio.

W czasie epidemii Internet umożliwia nam kontakty oraz realizację potrzeb edukacyjnych i zawodowych. Ta konieczność wymusza doskonalenie umiejętności posługiwania się zasobami technologii informacyjnej.

– Niejednokrotnie dzieci wspierają dorosłych w tym zakresie. To dobry czas do budowania wspólnych relacji – uczymy się od siebie nawzajem – mówi Joanna Starzecka.

 

Świat wirtualny zbliża i uczy

W obecnej sytuacji mobilizujemy nasze mechanizmy adaptacyjne do radzenia sobie z wymaganiami realności.

– Żyjemy w stresie. Pamiętajmy jednak, byśmy byli łagodni dla siebie i innych. Możemy odczuwać zaskakujące nas myśli i emocje. Mamy do tego prawo, po raz pierwszy przeżywamy tak wiele zmian i kryzysów jednocześnie. Staramy się dostosować do zaleceń autorytetów medycznych i epidemiologicznych. Wiemy co należy robić. To daje nam poczucie sprawczości i mniej lub bardziej bezpieczeństwa. Dzieci potrzebują naszego spokoju, rytuałów, wspólnego czasu, książki na dobranoc i chociażby gry w szachy. Bądźmy uważni, rozmawiajmy o tym co się dzieje wokół nas, ale ograniczmy im dopływ informacji medialnych. Nawet bardzo zła wiadomość przekazana dziecku przez rodzica, daje mu poczucie bezpieczeństwa. Dziecko nie powinno zostać samo z informacją – zwracają uwagę pracownicy poradni.

Halejcio i J. Starzecka podkreślają również, że należy uważać na to co czytamy w Internecie i do czego mają dostęp dzieci. Bowiem teoria zarażania emocjami w sieci ma już solidne podstawy naukowo- badawcze.

– Według niej, treści przekazywane przez media społecznościowe mają wpływ na nasze nastroje i zachowania. Ich wybór jest bardzo ważny. Dokonujmy zatem mądrych wyborów – mówią na zakończenie autorki.

EK/PPP w Jarosławiu