Kolejna nadzieja, że fabryka wagonów ożyje

Fabryka Wagonów Gniewczyna, funkcjonująca wcześniej w strukturach PKP jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ma szansę na wznowienie produkcji. To już kolejne podejście do uruchomienia zakładu, który przez lata był źródłem utrzymania dla wielu okolicznych rodzin. Jak podaje portal rynek kolejowy fabrykę chce odkupić spółka Polski Tabor Szynowy.

 

Informacje, że w Gniewczynie znów ruszy produkcja już krążą w okolicach Przeworska. Mieszkańcy liczą, że uruchomienie dużego, jak na warunki regionu przedsiębiorstwa da możliwość znalezienia stabilnej i nieźle płatnej pracy. Mówi się o powrocie do produkcji wagonów, a nawet o tym, że przejęciem firmy zainteresowane jest wojsko.

Z potwierdzonych informacji wynika, że Rada Nadzorcza PKP Cargo, spółki która w 2021 kupiła Fabyrkę Wagonów w Gniewczynie z zamiarem produkcji wagonów towarowych wyraziła zgodę na wniesienie majątku fabryki do spółki PKP Cargotabor Usługi. Docelowo pozwoli to na wykup FWG przez Polski Tabor Szynowy. Transakcję sfinansuje Agencja Rozwoju Przemysłu.

Trudno powiedzieć, czy nadzieje mieszkańców zostaną zrealizowane. W gniewczyńskiej fabryce już dochodziło do zmian własnościowych. Były też zapowiedzi wznowienia produkcji. Wszystko okazało się mrzonkami.

Majątek po FWG to 33 hektary gruntów z halami fabrycznymi o powierzchni 4 ha oraz układem bocznic o łącznej długości torów 7,5 km. Wartość szacowana jest na prawie 30 mln zł netto. Fabryka wagonów powstała w latach 50-tych XX wieku. Funkcjonowała w strukturach PKP, a potem stała się spółką Skarbu Państwa. W latach 90 ub. w. sytuacja zakładu zaczęła się pogarszać. W 2001 r. FWG sprzedano słowackiej spółce Forexpo. W 2014 r. ogłoszono upadłość fimry. Rok później zapadła decyzja o jej likwidacji. W 2021 r. PKP Cargo odkupiło fabrykę od Słowaków za około 33 mln zł. Od tej pory co jakiś czas pojawiają się informacje o ożywieniu gniewczyńskiej fabryki. Za każdym razem okazują się tylko działaniami dotyczącymi zmian własności.

Majątek zamiast przynosić zyski i dawać zatrudnienie dla okolicznych mieszkańców powoli niszczeje. Dwa lata temu FWG przy współpracy z Greenbrier Wagony Świdnica miała uruchomić produkcję wagonów w Gniewczynie. Zapowiadano, że produkcja pokryje potrzeby PKP Cargo, a nawet je przekroczy. Zakład miał być gotowy do uruchomienia na przełomie 2022 i 2023 r. Niestety koniecznych prac nawet nie rozpoczęto, a teraz zmieniono koncepcję.

Teraz, podobnie jak wcześniej słyszymy, że fabryka w końcu ruszy. Możliwe, że nowe wagony z Gniewczyny pojawią się na torach. Równie prawdopodobne jest to, że słychać tylko łabędzi śpiew decydujących o publicznym majątku.

erka