Fabryka wagonów odżyje

Urzeczywistniają się plany uruchomienia Fabryki Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej. O podpisaniu w kwietniu tego roku listu intencyjnego między Agencja Rozwoju Przemysłu i PKP Cargo S.A. w sprawie współpracy przy produkcji wagonów towarowych informowaliśmy w kwietniu tego roku. W środę, 14 października przewoźnik podał informację, o zawarciu umowy i zakupie gniewczyńskiej fabryki za 7,38 mln euro. Pierwsze wagony mogą wyjechać za rok.

 

PKP Cargo odkupiło Fabrykę Wagonów od słowackiej spółki Forespo Poland kończąc długotrwałe starania o przejęcie dawnej polskiej fabryki. Tym samym wykluczono inne lokalizacje, które były brane pod uwagę przy podpisaniu listu intencyjnego. Dziś można stwierdzić, że w Gniewczynie Łańcuckiej zostanie wznowiona produkcja wagonów towarowych. – Nasza spółka będzie znaczącym odbiorcą produkcji tego zakładu, gdyż mamy duże potrzeby zarówno w zakresie wymiany starego taboru na nowy, jak i powiększania naszych zasobów – zapewniał już wiosną Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo S.A.

Z zapowiedzi wynika, że produkcja nowych wagonów powinna ruszyć na przełomie 2022 i 2023 roku. Znacznie wcześniej rozpocznie się zatrudnianie pracowników. Reaktywacja fabryki daje nadzieję na powrót do czasów, gdy zakład w Gniewczynie Łańcuckiej dawał pracę wielu mieszkańcom okolicznych miejscowości.

Fabryka w Gniewczynie Łańcuckiej przez wiele lat funkcjonowała jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w strukturach PKP. W okresie przemian ustrojowych zakłady trafiły do Programu Powszechnej Prywatyzacji. Zarządzał nimi jeden z Narodowych Funduszy Inwestycyjnych. Od tego momentu fabryka zaczęła upadać. W 2001 r. fundusz sprzedał ją słowackim inwestorom. Nie poprawiło to sytuacji firmy. W 2014 r. ogłoszono jej upadłość, a rok później Fabrykę Wagonów zlikwidowano.

Teraz pojawia się nadzieja, że liczący się kiedyś w naszym regionie zakład wróci do czasów świetności.

erka