Mieszkańcy oraz najemcy lokali użytkowych z kamienicy przy ul. Grodzkiej 13 w połowie października otrzymali faktury, z których wynikało, że nałożono na nich podwyższone opłaty za nieprawidłową segregację odpadów. Ich pojemniki na śmieci są jednak ogólnodostępne, więc ciężko kontrolować, co i kto do nich wrzuca. Czy są na straconej pozycji?
Osoby, które otrzymały podwyższone faktury, czują się niesprawiedliwie potraktowane. Co z tego, że jedni będą sumiennie segregowali odpady, a inni, jak np. niektórzy najemcy lokali – nawet nie będą ich wytwarzać, skoro zawsze może trafić się ktoś, nawet spoza kamienicy, kto beztrosko wrzuci np. plastikową butelkę do pojemnika na odpady zmieszane. Kto później zostanie obciążony podwyższoną opłatą? Wiadomo. Mieszkańcy i najemcy lokali zwrócili się z pismem do Urzędu Miasta, z prośbą o unieważniające korekty na obciążających ich fakturach.
– Kontenery wspólne w podwórzu są ogólnodostępne dla wszystkich. Nie ma możliwości, by mieć nad nimi jakąkolwiek kontrolę. Nie zgadzamy się na dodatkowe koszty – argumentowali.
Wydział Gospodarki Komunalnej, Klimatu i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Jarosławia przedstawia jednak swoje racje.
– Przedmiotowe zagadnienie regulują przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym burmistrza miasta oraz właściciela nieruchomości – wyjaśniają pracownicy Wydziału tłumacząc dalej, że obowiązek selektywnej zbiórki odpadów komunalnych ciąży na wszystkich właścicielach nieruchomości, na których te odpady powstały. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów zgodnie z wymaganiami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Jarosław oraz sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1 tej ustawy.
– Przeprowadzona przez pracowników podmiotu odbierającego odpady komunalne – PGKiM w Jarosławiu Sp. z o.o. – kontrola ujawniła niewypełnianie przez właściciela nieruchomości obowiązku segregacji odpadów komunalnych. Wykonana została dokumentacja fotograficzna. Przytoczone przepisy ukształtowały odpowiedzialność za nieselektywne gromadzenie odpadów poprzez konieczność poniesienia opłaty podwyższonej jako rodzaj odpowiedzialności zbiorowej. Opłata podwyższona obciąża wszystkich mieszkańców budynku oraz podmioty handlowo-usługowe, także tych mieszkańców, którzy dokonują selektywnego zbierania odpadów komunalnych – podkreśla Wydział przypominając, że prawidłowa segregacja odpadów jest spełniona, gdy w pojemnikach/workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki nie będą występować odpady zmieszane, a w pojemnikach na odpady zmieszane nie będą występowały odpady podlegające segregacji oraz, gdy w pojemnikach/workach przeznaczonych dla danej frakcji odpadów nie będą występować odpady innej frakcji.
– Należy przypomnieć, że na gruncie obowiązujących przepisów to właściciel nieruchomości (mieniem Gminy Miejskiej Jarosław zarządza JPK Sp. z o.o.) odpowiada za to, by w pojemnikach na odpady rzeczywiście znajdowały się odpady gromadzone w sposób selektywny. Organizacja miejsca gromadzenia odpadów komunalnych, w tym kwestia konfiguracji wspólnych bądź odrębnych dla przedsiębiorców pojemników, jak również ich sposób zamknięcia, budowa altany śmietnikowej, instalacja monitoringu wizyjnego i itp, leży w gestii właściciela nieruchomości, a w analizowanym przypadku JPK Sp. z o.o. – informują w Wydziale jednocześnie zaznaczając, że od każdej decyzji podatkowej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, w terminie 14 dni licząc od dnia jej doręczenia. W niniejszej sprawie stroną decyzji jest Jarosławskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.
– Reasumując należy zauważyć, iż w orzecznictwie sądów administracyjnych zgodnie podnosi się, że choć spełnienie wymogów segregacji w odniesieniu do budynków wielolokalowych, może okazać się w praktyce trudne, to w gestii właściciela nieruchomości leży maksymalne zabezpieczenie skuteczności tej segregacji, gwarantującej, że prawidłowo segregowane przez mieszkańców i podmioty handlowo-usługowe odpady pozostaną w przeznaczonych na poszczególne frakcje pojemnikach. Ścisłe przestrzeganie segregacji odpadów, zwłaszcza na obszarach zamieszkałych przez znaczną liczbę osób korzystających z jednej altany śmietnikowej nie jest łatwe do zrealizowania. Osiągnięciu pożądanego stanu rzeczy służą m.in. środki o charakterze fiskalnym. Ich zastosowanie sprzyja zarówno samodyscyplinie mieszkańców, jak i społecznej kontroli przestrzegania zadeklarowanych zasad. Podwyższona opłata w odniesieniu do nieruchomości zamieszkałych nie ma charakteru stałego. Określana jest za miesiąc, w którym stwierdzono nieselektywną zbiórkę odpadów. Ta okoliczność wskazuje na jej charakter jako opłaty za koszt dodatkowych usług związanych z odbiorem odpadów. Trzeba pamiętać, że segregowanie odpadów powinno być zasadą, do której realizacji należy dążyć przy zastosowaniu zarówno środków edukacyjnych, jak i prawem przewidzianych opłat sankcyjnych – dodają na zakończenie pracownicy Wydziału.
Urząd sam przyznaje, że ścisłe przestrzeganie segregacji odpadów w budynkach wielolokalowych, nie jest łatwe do zrealizowania. Obowiązujące przepisy zdają się przerzucać odpowiedzialność na samych mieszkańców, którzy powinni się wzajemnie pilnować, by uniknąć wyższych opłat. Pocieszające może być jedynie to, że podwyższona opłata nie ma charakteru stałego. Czy tak jednak powinno to wyglądać?
DP
