Ruszyła budowa nowego mostu 

We wtorek, 16 maja odbyło się symboliczne wbicie łopat pod budowę drugiego mostu na rzece San. Zadanie realizowane w ramach rządowego programu, będzie kosztować około 200 milionów złotych. Inwestycja ma się zakończyć w 2025 roku.

 

– Nasz most na Sanie jako pierwszy został wpisany przez premiera Mateusza Morawieckiego do rządowego programu „Mosty dla regionów”. Pięć lat czekaliśmy na tę chwilę. Staraliśmy się uspokajać przez ten czas mieszkańców, którzy nie dowierzali, że ta inwestycja w ogóle powstanie – mówiła poseł Anna Schmidt, podczas wtorkowej konferencji prasowej, która odbyła się w Sobiecinie.

Minister zwróciła uwagę, że inwestycja ta, jedna z największych w ciągu ostatnich lat, jest realizowana na obszarze szczególnej troski o przyrodę „Natura 2000”, co wpłynęło na wydłużenie prac przygotowawczych. A. Schmidt podziękowała również premierowi M. Morawieckiemu oraz marszałkowi W. Ortylowi za pomoc w jej realizacji.

Budowa nowego mostu o konstrukcji żelbetowej będzie kosztować blisko 200 mln zł, z czego 80% tej kwoty tj. 155 mln pokryje dofinansowanie. Wraz z mostem powstanie nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 865, który będzie miał ponad 4 kilometry długości. Będzie przebiegał przez gminę Jarosław, w miejscowościach Munina, Sobiecin i Koniaczów.

– Inwestycja ta pozwoli na zmniejszenie wypadkowości. Przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówiła wicewojewoda Jolanta Sawicka, zapewniając, że nowy most odciąży most przy ul. Sanowej, upłynni ruch, a może nawet sprawi, że powstaną nowe strefy ekonomiczne.

 

Dlaczego taka lokalizacja?

Początek nowego odcinka drogi wojewódzkiej będzie na węźle Rzeszów – Munina DK94.

– Wszystkie służby zapewniające bezpieczeństwo mieszkańców powiatu jarosławskiego położone są po zachodniej stronie Jarosławia. Myślę tutaj o straży pożarnej, policji, pogotowiu – podkreślał poseł Tadeusz Chrzan, tłumacząc słuszność decyzji o lokalizacji nowego mostu.

W swoim wystąpieniu poseł zwrócił uwagę, że około 50 tys. mieszkańców powiatu jarosławskiego jest w tej chwili uzależnionych od jednej przeprawy mostowej, wokół której często tworzą się korki. Dzięki tej inwestycji ma się to zmienić. Jest ona niezwykle ważna nie tylko dla mieszkańców Jarosławia i okolic, ale dla całego regionu, co podkreślał również marszałek.

– Budujemy nowy odcinek, zmienimy przebieg dróg wojewódzkich wokół Jarosławia i wybieramy się aż do Lubaczowa. Finał realizacji inwestycji przewidziany jest na rok 2025 i wiem, że to będzie długo wyczekiwane święto mieszkańców okolic Jarosławia. Tu otwierają się nowe tereny inwestycyjne, a to jest ważne dla rozwoju gospodarczego całego województwa – mówił Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

Wykonawca rozpoczął już prace

Nowy most i prowadzącą do niego drogę dojazdową wybuduje firma Mosty Łódź do końca III kwartału 2025 roku. Realizacja zadania nie wymaga wyburzeń istniejących budynków.

– Odcinek, który obecnie realizuję jest kluczowy, ponieważ łączy dwa brzegi rzeki San. Mamy do zrealizowania obiekt mostowy o długości ponad pół kilometra i nowy odcinek drogi o długości ok. 4 km, który dzisiaj właśnie rozpoczynamy – mówił Waldemar Pierożak, prezes Mosty Łódź, wykonawca inwestycji, prosząc równocześnie mieszkańców o wyrozumiałość i życzliwość w związku z niedogodnościami jakie mogą wynikać w związku z prowadzoną inwestycją.

 

EK