Mieszkaniec Przeworska od kilku miesięcy bezskutecznie stara się o montaż wind osobowych przy kładce dla pieszych nad torami kolejowymi w sąsiedztwie dworca. PKP planuje w tym miejscu w 2030 roku likwidację kładki i budowę przejścia podziemnego. Jak do tego czasu mają sobie radzić starsi mieszkańcy osiedla, którzy już teraz mają problem z pokonaniem kładki i dostaniem się do tej części miasta?
Pan Władysław stara się o montaż wind osobowych przy kładce dla pieszych przy dworcu PKP w Przeworsku. Argumentuje to tym, że ludziom starszym, o słabszych siłach, trudniej jest się poruszać po kładce i są praktycznie odcięci od świata.
– PKP wprawdzie planuje w 2030 roku likwidację kładki i budowę przejścia podziemnego, ale co do tego czasu? Zwróciłem się z odpowiednimi pismami do PKP i burmistrza, byłem też u naszego radnego, i u poprzedniego i po wyborach u tego nowego. Miasto jednak nie wydaje się być zainteresowane tematem. Dostałem odmowę. Nie widać było nawet chęci pociągnięcia sprawy dalej, skierowania jej do jakiejś konsultacji – mówi z żalem pan Władysław.
Urząd potwierdza
W Urzędzie Miasta Przeworska potwierdzają, że znana jest im propozycja mieszkańca, na którą otrzymał on odpowiedź w marcu 2024 r.
– Właścicielem terenu oraz kładki dla pieszych jest spółka Nieruchomości PKP S.A., która prowadzi modernizację linii kolejowej na odcinku Rzeszów-Przemyśl. Polskie Linie Kolejowe S.A. – realizator zadania – wybrał Wariant 5a, który w swoim zakresie przewiduje zmianę geometrii torów linii kolejowej nr 91 do prędkości 200 km/h na odcinku Rzeszów Główny-Przemyśl Główny oraz zmianę geometrii torów linii kolejowej nr 91 i nr 92 do prędkości 160 km/h na odcinku Przemyśl Główny-Medyka (Granica Państwa) – informuje sekretarz Miasta Agnieszka Zakrzewska.
W celu realizacji tego wariantu przewiduje się między innymi: ruch pociągów pasażerskich z prędkości maksymalną 160 km/h na całym odcinku linii kolejowej nr 91 relacji Rzeszów-Przemyśl i nr 92 relacji Przeworsk-Stalowa Wola; budowę drugiego toru linii kolejowej nr 68 na odcinku Przeworsk Gorliczyna-Przeworsk; likwidację przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę powiązań drogowych wraz z budową skrzyżowań dwupoziomowych oraz, co najistotniejsze dla omawianego tematu, likwidację kładki dla pieszych prze dworcu PKP Przeworsk i budowę nowego tunelu łączącego perony stacji Przeworsk wraz z jego wydłużeniem w celu komunikacji pieszych z terenów osiedla „Za Stacją” po stronie północnej miasta.
– Zadanie realizowane przez PLK S.A. przewiduje więc całkowitą likwidację kładki, a jej właściciel nie jest zainteresowany inwestowaniem środków w celu poprawy jej stanu technicznego oraz funkcji użytkowej w związku z trwającym procesem modernizacji linii kolejowej – podsumowuje Sekretarz.
Jak przejść?
Pan Władysław zauważa jednak, że prezes PKP z Warszawy nie odrzucił jego propozycji przekazując ją do dalszego traktowania. Twierdzi, że Spółka przyznała, że mogliby rozważyć temat montażu wind, jeśli inwestycja miałaby odbyć się przy udziale finansowym samorządu. Dowiadywał się już nawet, że koszt takiej windy to ok. 120 tys. zł, nie jest to więc według niego jakaś zaporowa kwota, by nie dało się jej uwzględnić w budżecie miasta.
– Na osiedlu nie ma nic poza jednym małym sklepem, który i tak nie zaspokaja wszystkich potrzeb mieszkańców, a po drugiej stronie powstał duży Park Handlowy. Kto ma samochód, to sobie podjedzie, ale jak mają się tam dostać osoby starsze lub matki z dziećmi w wózkach? Poza tym zdarzają się osoby, które próbują przechodzić „na skróty” przez tory narażając się na mandaty i przede wszystkim na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia. Chcę coś z tym zrobić. Zacząłem tę sprawę i chciałbym ją doprowadzić do końca – zapewnia pan Władysław.
DP