Za mało przystanków

– Nie mam jak dojechać do kościoła! – skarży się Teresa Bronicka, jarosławianka zamieszkała przy ul. Poniatowskiego. Starsza kobieta ma trudności ze zdrowiem i poruszaniem się po mieście. W dobie starzejącego się społeczeństwa jest to coraz częstszy problem społeczny.

 

Mieszkańcy rejonu Pani Teresy wchodzą w obszar parafii Bożego Ciała czyli kolegiaty, a co niedzielę uczęszczają do kościółka Św. Ducha, bo jest bliżej. Niestety nawet ta odległość dla niektórych starszych osób jest nie lada wyprawą. Sytuacja ekonomiczna seniorów w wielu przypadkach nie jest różowa, więc nie każdy może sobie pozwolić na dojazd autem, zresztą nieraz przeszkadzają w tym też i względy zdrowotne.

Staram się nie wychodzić daleko od domu, bo jest to dla mnie niebezpieczne. Kiedyś złamałam rękę, ponieważ poślizgnęłam się na chodniku. W moim wieku to poważny problem. Czuję, że my, seniorzy, jesteśmy pominięci przez władze, autobusy są dopasowywane do ludzi młodych, którzy się uczą lub pracują. – mówi Teresa Bronicka. Czyżby więc emeryci stali się grupą niewartą uwagi dla państwa?

W naszym starzejącym się społeczeństwie, seniorzy stali się ogromną grupą konsumencką dla służby zdrowia. To widać po ilości aptek i przychodni. Za tym idą ogromne pieniądze, więc trudno zrozumieć brak rzetelnego i prawdziwego wsparcia. Niestety, ilość środków finansowych przeznaczona na te cele nie idzie w parze z podstawową użytecznością dla starszych ludzi. Dobrym przykładem jest właśnie sytuacja, gdy brakuje lini autobusów, które w niedziele pomagałyby seniorom dostać się do kościołów. – MZK Sp. z o.o. w Jarosławiu wykonuje zlecone przez Urząd Miasta zadania i gdyby takie było zadanie to możliwe jest jego wykonanie – informuje prezes zarządu MZK w Jarosławiu, Władysław Gruba. – Linia Niedzielna była już uruchomiona w roku 2006 od czerwca do grudnia i została zlikwidowana ze względu na brak pasażerów – dodaje. Jest jednak nadzieja i możliwość, by taka linia zaistniała, choć nie w najbliższym czasie. – Ze względu na zmienną sytuację epidemiologiczną, utworzenie niedzielnej linii MZK zostanie rozważone w późniejszym czasie – informuje Wiesław Pirożek, zastępca burmistrza miasta ds. infrastruktury technicznej.

 

Brakuje przystanków

Problemem jest też rozmieszczenie przystanków, a raczej ich brak w niektórych miejscach. Na ul. Poniatowskiego są tylko dwa przystanki jadąc w stronę ul. 3 Maja i kończą się one praktycznie w połowie długiej ulicy. Ul. 3 Maja pomiędzy szpitalem, a przystankiem na Grunwaldzkiej jest kilometr przerwy, a chodnik w wielu miejscach jest przecinany ulicami. To dla starszego człowieka istny spacer z przeszkodami, a do tego jest tylko jedno miejsce, gdzie po drodze można odpocząć na ławeczce.

Pani Teresa nie może dlatego zrozumieć, dlaczego podczas ostatnich wyborów kierowca autobusu nie chciał jej wysadzić pod lokalem wyborczym w Zespole Szkół Budowlanych i Ogólnokształcących na ul. Poniatowskiego. – Kiedy prosiłam kierowcę, by zatrzymał się obok Budowlanki, żebyśmy mogli wysiąść i zagłosować, odmówił i powiedział, że nie może, bo zapłaci karę. To jak to w końcu jest z tymi ułatwieniami w głosowaniu dla seniorów? Nie ma ani przystanku, ani możliwości wyjścia z autobusu przed lokalem – mówi starsza kobieta.

Wysiadanie pasażerów poza miejscem przystankowym jest to zabronione. Podpisana z Miastem Umowa Wykonawcza Nr 1082/2019 o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w Jarosławskiej Komunikacji Miejskiej nakłada na kierowcę kary umowne za zatrzymanie w miejscu niewymienionym w rozkładzie – tłumaczy prezes zarządu. Procedura dodania przystanku wymaga współpracy samorządowej, ale jest możliwa do przejścia. – W celu ustalenia lokalizacji przystanku powoływana jest komisja, w skład której wchodzą przedstawiciele Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta, Policji oraz właściciela drogi, którzy ustalają czy teren nadaje się na utworzenie przystanku. W chwili obecnej wiąże się to z potrzebą wybudowania zatoki przystankowej. – tłumaczy prezes MZK w Jarosławiu.

Sebastian Niemkiewicz

Czytaj w papierowym wydaniu Gazety