Szkoły w Jarosławiu i w Morawsku wzięły udział w kolejnej edycji programu „Solidarność. Podaj dalej!”

Co roku w szkołach ruszają warsztaty w ramach programu „Solidarność. Podaj dalej!”. W trakcie zajęć dzieci uczą się empatii, otwartości oraz ćwiczą umiejętności pisarskie. Tym razem w inicjatywie wzięły udział szkoły podstawowe nr 1 i nr 2 w Jarosławiu, Publiczne Katolickie Liceum w Jarosławiu oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny w Morawsku. Inicjatywa opiera się na francuskiej akcji „Jouons la Carte de la Fraternité, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „Zagrajmy kartą braterstwa”. Celem działań jest pobudzenie dzieci do refleksji, rozwinięcie w nich empatii do drugiego człowieka i wrażliwości na ważne problemy społeczne – mówią organizatorzy tego projektu.

Program „Solidarność. Podaj dalej!” jest realizowany w partnerstwie z organizacjami pozarządowymi z Francji, Chorwacji, Hiszpanii, Włoch i ze Słowenii. W jego tegorocznej edycji wzięło udział 55 polskich szkół i placówek edukacyjnych. W Polsce za realizację odpowiada Fundacja Szkoła z Klasą.

 

Empatia i refleksja

Warsztaty w ramach „Solidarność. Podaj dalej!” rozwijają interpersonalne umiejętności uczniów i uczennic, kreatywność oraz umiejętności pisarskie. Jednym z zadań osób uczestniczących jest analiza oraz interpretacja współczesnych fotografii. – Na zajęciach często rozmawiamy o trudnych tematach. Fotografie mogą dotyczyć takich problemów jak dyskryminacja, stereotypy czy wykluczenie. Dla wielu z nich są to trudne tematy czy nawet słowa. Jednak przy odpowiednim doborze formy prowadzenia zajęć, mogą zrozumieć je nawet najmłodsi. W ich przypadku często pomocne są bajki czy gry – wyjaśnia nauczycielka prowadząca warsztaty w ramach programu.

 

Cykl warsztatów

W ramach programu nauczyciele i nauczycielki prowadzą zajęcia z analizy obrazu i warsztatów pisarskich w swoich placówkach. Na początku osoby uczestniczące otrzymują 6 różnych zdjęć. Na każdym z nich profesjonalni fotografowie ujęli inny problem społeczny. Fotografie przedstawiają na przykład sceny kojarzone z pandemią, nierównościami społecznymi czy ze zmianami klimatu. – Dzieci, zwłaszcza najmłodsze, są bardzo otwarte i potrafią zaskakiwać szczerością. W odpowiedzi na pokazane sytuacje często spontanicznie deklarują chęć pomocy i podjęcia bezinteresownych działań w przyszłości. Na przykład podczas omawiania zdjęcia „Zmiany klimatu” jedna z dziewczynek zadeklarowała, że jak zostanie prezydentem Polski, to wybuduje wiatraki, żeby powietrze było czyste. Jeden chłopiec zadeklarował, że jak zostanie biznesmenem, to będzie budował domy dla biednych ludzi. Te rozmowy i fotografie wzbudzają w najmłodszych refleksje o ich roli w świecie. Sprawiają, że chcą się uczyć, działać i poznawać świat – tłumaczy Zofia Wojnowska, dyrektorka przedszkola oraz nauczycielka prowadząca projekt.

Opr. red.