Dwa lata temu stojący w Dynowie parowóz Px48-1734 poddany został ekspertyzie. Czy będzie mu jeszcze dane odzyskać dawny blask? (fot. PZD Przeworsk)

Przeworsk będzie miał własny parowóz?

Obchody jubileuszu 120-lecia kolejki wąskotorowej „Pogórzanin” jasno pokazały, że zainteresowanie przejazdami nie maleje, a wręcz przeciwnie. Szczególnym powodzeniem cieszył się natomiast specjalnie wynajęty ze Środy Wielkopolskiej parowóz, który przez ponad tydzień woził turystów na trasie z Przeworska do Dynowa. Czy jest szansa, że Przeworsk będzie miał do dyspozycji własny parowóz?

 

Starania, by przeworska kolejka miała do dyspozycji własny parowóz, czynił już poprzedni starosta. Powiat Przeworski jest wprawdzie w posiadaniu zabytkowej lokomotywy parowej Px48-1734 z tendrem Ptx48-1734, niestety jej obecny stan nie pozwala na eksploatację. Przez lata parowóz stał przy stacji w Dynowie jako eksponat. Kilka lat temu zdecydowano się na przeprowadzenie ekspertyzy w zakładzie specjalistycznym. Ta wykazała, że remont jest możliwy, ale niestety bardzo kosztowny. Przy znacznie pilniejszych wydatkach Powiatu, plany remontu odłożono więc na bliżej nieokreśloną przyszłość. Alternatywną możliwością miała być próba pozyskania parowozu z Dębicy, na którym miała znajdować się tabliczka z napisem „PKP Przeworsk”. Dębicki parowóz był w znacznie lepszym stanie technicznym niż ten z Dynowa, a naprawa tego drugiego pod koniec 2021 roku szacowana była na ok. 900 tys. zł przy samym tenderze, czyli wagoniku do przewożenia węgla, a przy parowozie – już na ok. 3-4 mln. zł. Ostatecznie jednak parowóz z Dębicy nie trafił do Przeworska, nie udało się też przeprowadzić remontu posiadanego egzemplarza.

 

Jak sytuacja wygląda dziś?

Obecny starosta Przeworski Dariusz Łapa potwierdza, że Powiat Przeworski dostrzega rosnące zainteresowanie przejazdami Przeworską Koleją Dojazdową „Podgórzanin”.

Analizowane są różne możliwości wzbogacenia oferty kolejki, w tym posiadanie własnego parowozu, co niewątpliwie byłoby dodatkową atrakcją turystyczną. Jesteśmy otwarci na różne formy finansowania, w tym na możliwość skorzystania z dostępnych programów dotacyjnych. Powiat Przeworski jest w posiadaniu zabytkowej lokomotywy parowej Px48-1734 z tendrem Ptx48-1734, na remont której wraz z Miastem i Gminą Jawornik Polski zamierza ubiegać się w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 – wsparcie w ramach Działania FEPK.06.02 Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich i małych miast o dofinansowanie projektu partnerskiego pt. „Era pary i parkowe odkrycia: parowozem do atrakcji turystycznych Zespołu Pałacowo-Parkowego w Hadlach Szklarskich”. Nabór wniosków w ramach w/w działania planowany jest przez Zarząd Województwa Podkarpackiego na IV kwartał 2025 roku – informuje starosta podkreślając, że wyniki przeprowadzonej w poprzedniej kadencji ekspertyzy nie wykluczyły dalszej eksploatacji parowozu, co daje nadzieję na jego przyszłe wykorzystanie. D. Łapa przy okazji potwierdził też, że na chwilę obecną nie ma planów dotyczących egzemplarza z Dębicy, mimo że temat jego odzyskania był poruszany w przeszłości. Starosta poinformował, że nie nosił on tabliczki „PKP Przeworsk”. Temat wydaje się więc w tym przypadku być zamknięty.

 

DP