Mimo obostrzeń sanitarnych związanych z zagrożeniem wirusem Sars-CoV-2 i prowadzonego remontu siedziby Urząd Gminy w Roźwienicy działa w niemal niezmienionej formie i jest otwarty dla mieszkańców. Zmieniła się za to forma pracy. Zalecany jest kontakt telefoniczny lub z wykorzystaniem poczty elektronicznej, jednak petenci mogą także spotkać się z pracownikami.
Urząd od początku pojawienia się wirusa Sars-CoV-2 jest czynny cały czas i nie został zamknięty. Godziny jego funkcjonowania również nie uległy zmianom. Mieszkańcy mogą załatwić wszystkie sprawy urzędowe. Zmieniła się jedynie forma przyjmowania i obsługi interesantów. Przed wybuchem pandemii każdy mógł wejść na teren budynku urzędu kierując się bezpośrednio do poszczególnych referatów by załatwić sprawę. Obecnie, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców i pracowników urzędu przygotowano stanowisko przed sekretariatem. Tam można porozmawiać z pracownikami każdego referatu, a obie strony są oddzielone szybą z „pleksi”. Na miejscu są środki dezynfekcyjne oraz jednorazowe rękawiczki.
Płatności
Osoby, które nie przekonały się do płatności internetowych nadal mogą korzystać z kasy urzędu. Wcześniej była ona tak usytuowana, że wpłacający nie musiał wchodzić do budynku. Teraz, ze względu na niesprzyjającą pogodę przeniesiono ją do wewnętrz. Kasa jest na parterze w sąsiedztwie drzwi wejściowych. Można w niej uregulować wszelkie opłaty zarówno gotówką jak i dokonywać płatności kartą. – We wszystkich referatach sprawy załatwiane są na bieżąco. Zwiększyła się ilość kontaktów telefonicznych z urzędem, a także spraw załatwianych poprzez platformę ePUAP, dzięki temu liczba osób odwiedzających urząd zmalała – mówi Tomasz Kotliński, wójt gminy Roźwienica. – Jedną ze zmian jest wystawianie faktur za wodę i ścieki. Do odwołania zawieszone jest spisywanie stanu wodomierzy przez pracownika naszego urzędu, ponieważ na czas pandemii zrezygnowaliśmy ze sprawdzania liczników przez naszych pracowników. Obecnie każdy z właścicieli nieruchomości musi sam spisać licznik i podać go telefonicznie, drogą e-mail czy osobiście podczas wizyty w urzędzie – dodaje wójt. Faktury są rozsyłane do odbiorców, a płatności realizowane zdalnie lub na miejscu w kasie.
– Mieszkańcy najczęściej korzystają z kontaktu telefonicznego. Przy odczycie zdarzają się pomyłki, bo nie wszyscy zauważają, że wskazania licznika opatrzone są przecinkiem. W zależności od rodzaju urządzenia pokazuje ono stan z dokładnością do jednego lub dwóch miejsc po przecinku. W takim przypadku odbiorca sprawdza i podaje rzeczywisty odczyt – tłumaczy Anna Bodzioch zajmująca się gospodarką komunalną gminy.
Pomoc społeczna
Związane z pandemią obostrzenia utrudniły pracę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. – To specyficzna praca. Korzystający ze świadczeń rodzinnych mają wydzielone miejsce w urzędzie. W utrzymanym w reżimie sanitarnym pomieszczeniu mogą wypełnić wnioski i porozmawiać z pracownikiem. Musimy też dotrzeć do potrzebujących. Do osób starszych, do zmagających się z różnymi problemami. Jeśli sytuacja tego wymaga wyjeżdżamy w teren. Wcześniej umawiamy się z osobami, które chcemy odwiedzić. Podczas takich wyjazdów przestrzegamy zalecanych zasad sanitarnych – tłumaczy Zofia Kociuba, kierownik GOPS w Roźwienicy. – Monitorujemy też rodziny, które mają założone niebieskie karty, czyli takie, gdzie pojawiła się przemoc. Tu problemów jest więcej. Większość takich rodzin nie zgadza się na wizytę pracownika. Korzystamy wtedy z pomocy policji. W kontaktach z potrzebującymi pomocy, szczególnie z mieszkającymi samotnie starszymi osobami pomagają nam sołtysi. To oni są na pierwszej linii. Ludzie to rozumieją i nie stwarzają większych kłopotów, ale razem z pandemią problemów jest więcej – dodaje zapewniając, że jeśli zachodzi potrzeba, to pracownicy jadą w teren. – Taka specyfika – podsumowuje.
Remont zabytkowej siedziby
Pandemia zaburzyła funkcjonowanie urzędu, a kompleksowy remont zabytkowego dworku, w którym mieści się siedziba Urzędu Gminy Roźwienica też przynosi utrudnienia. Tym bardziej, że prace prowadzone są w szerokim zakresie i obejmują modernizację wnętrz oraz odnowienie elewacji. – Remont został podzielony na etapy. Finansujemy go z budżetu gminy wspomagając się wsparciem zewnętrznym. Zabytkowy charakter budynku wymaga konsultacji ze służbami konserwatorskimi. Tak było m.in. z kolorystyką elewacji i odtworzeniem elementów ozdobnych. W podobny sposób będą przygotowane wnętrza – opisuje T. Kotliński. Zakończono już wymianę stolarki i przebudowę centralnego ogrzewania. Pomieszczenia na piętrze zostaną oddane do użytku jeszcze w tym roku. Część elewacji jest już w nowej odsłonie.
Po oddaniu poddasza polepszą się warunki pracy. To ważne, ponieważ gmina nie bazuje na zdalnej pracy. – Większość pracowników jest na miejscu. By efektywnie pracować w domu potrzebne są zintegrowane systemy łączności, a takich większość samorządów nie posiada – wyjaśnia wójt. Podobnie jest z sesjami Rady Gminy. Samorząd nie korzysta ze zdalnej formy, tylko organizuje je w Hali Sportowej Szkoły Podstawowej im. Orląt Lwowskich w Roźwienicy z zastosowaniem pełnego reżimu sanitarnego. – Dyskusja i wymiana zdań jest ważnym elementem sesji. Zachowując zasady niwelujemy możliwość transmisji wirusów i umożliwiamy swobodną dyskusję bez korzystania z łączy, które wymianie zdań nie pomagają – tłumaczy T. Kotliński.
TP