Październik minionego roku był dla uczniów Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Zarzeczu wyjątkowy. Przez dwa tygodnie mieli okazję uczestniczyć w praktykach zawodowych w Grecji w ramach kolejnego projektu akredytacji Erasmus+
– To doświadczenie było dla nas czymś więcej niż tylko nauką zawodu. Praktyki w Grecji pozwoliły nam zobaczyć, jak nasze umiejętności mogą być stosowane w innych warunkach pracy i kultury – mówi jedna z uczestniczek na kierunku żywieniowym. Każda grupa zawodowa pracowała, realizując indywidualne zadania, zgodnie z założonymi efektami kształcenia. Kucharze i żywieniowcy poznawali tajniki kuchni greckiej, ucząc się przygotowania lokalnych potraw i stosowania technik charakterystycznych dla kuchni śródziemnomorskiej. Hotelarze pracowali w recepcji i działach housekeeping, zdobywając umiejętności zarządzania jakością usług hotelowych i obsługi systemów rezerwacyjnych. Rolnicy zajmowali się opieką nad końmi, dbali o higienę zwierząt i zgłębiali zagadnienia dotyczące upraw typowych dla Grecji, takich jak oliwki i kiwi. Logistycy natomiast doskonalili zarządzanie flotą pojazdów i inwentaryzacją, pracując z systemami ERP. Na zakończenie przygotowali prezentację podsumowującą zdobyte umiejętności logistyczne.
Nie tylko praca
Mobilność w Grecji to nie tylko praca, ale też możliwość poznania greckiej kultury. Uczniowie odwiedzili ruiny zamku w Platamonas, sławne Meteory oraz wybrali się na rejs na wyspę Skiathos. – Meteory i wyspa Skiathos to miejsca, które zapamiętamy na długo. Była to nie tylko forma integracji, ale też lekcja historii i kultury – mówi praktykant logistyki. Na zakończenie każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający zdobyte umiejętności. Uczniowie rozwijali kompetencje zawodowe, ale też umiejętności językowe (oraz społeczne, które stanowią cenny atut na przyszłej ścieżce zawodowej. – To były intensywne dwa tygodnie, pełne cennych doświadczeń, które na pewno przyczynią się do dalszego rozwoju naszych uczniów. Program Erasmus+ otwiera przed nimi nowe perspektywy i wzmacnia ich pewność siebie – opowiada Barbara Juroszek-Sowa, nauczycielka i koordynatorka projektu.